Giancarlo Morbidelli: legendární konstruktér závodních motocyklů 

Giancarlo Morbidelli se narodil 18. října 1934 v italském Pesaru do rodiny zemědělce. Vyrůstal v prostředí, kde motocyklové továrny Benelli a Motobi tvořili historii nejen ve vývoji, ale také v soutěžích se svými  továrními závodními týmy. Jeho první motocykl byl  značky Alpino, který s omezenými prostředky upravil, aby dosáhl lepších výkonů. Na otcův návrh se Giancarlo vyučil truhlářem , protože v Pesaru a blízkém okolí bylo mnoho nábytkářských firem, takže bylo pravděpodobné, že najde práci jako kvalifikovaný truhlář.

V roce 1959, v pouhých 25 letech, založil vlastní společnost ,,Morbidelli woodworking Machines,,, která vyvíjela, vyráběla a prodávala dřevoobráběcí stroje. Díky svým strojírenským znalostem a obchodnímu umu vybudoval v Pesaru během 15 let prosperující společnost s více než 350 zaměstnanci a prodejem ve více než 60 zemích. Giancarlo však měl bezmeznou energii a kromě řízení firmy se věnoval své největší vášni: motocyklům.

 

Prvním motocyklem Morbidelli byl model o objemu 60 cm3 jehož motor měl základ ze sériového motoru Benelli s upraveným válcem a hlavou válce, který byl umístěn do rámu Bianchi Falco Supersport. Na tomto motocyklu jezdil Enzo Lazzarini v místních závodech kadetů. První závodní tým Morbidelli, zleva doprava, tvořili nový technik Sergio Grassini, mladý jezdec Franco Ringhini, Giancarlo Morbidelli a jezdec Enzo Lazzarini. V roce 1968 začali oficiálně závodit za Morbidelli tovární závodní tým .

 1969

Ringhini a Lazzarini úspěšně absolvovali několik závodů s motocyklem Morbidelli 50 ccm, v Grand Prix Slovinska obsadili první a druhé místo a vyhráli také italský šampionát. Toto první mezinárodní vítězství motivovalo Giancarla Morbidelliho k vytvoření modelu Morbidelli 125 ccm, což vedlo k zahájení vývoje dvouválcového motoru pro účast v mistrovství světa 1970.


1969

První oficiální logo závodního týmu Morbidelli.

 1970

Byl založen tovární tým Morbidelli v kategorii do 50 ccm, který s jezdci Lazzarinim a Ringhinim dosáhl pěti umístění na stupních vítězů z osmi závodů. Giancarlo Morbidelli angažoval do kategorie 125 ccm Gilberta Parlottiho, který předtím závodil se čtyřválcem Benelli 250 a pomohl Kelu Carruthersovi vyhrát pro Benelli titul mistra  světa v roce 1969. V prvním roce Parlotti získal tři vítězství: jedno v mistrovství světa a dvě v národních závodech. V roce 1970 začal v mistrovství světa jezdit Franco Ringhini a od Velké ceny České republiky Gilberto Parlotti (10).

1971

Parlotti vyhrál dva národní závody, následovala dvě druhá místa ve Velké ceně Rakouska a Německa, vyhrál Velkou cenu národů v Monze a upevnil si pozici  v továrním týmu Morbidelli jako nejlepší jezdec. V tomto roce Gilberto Parlotti dosáhl osmého místa v mistrovství světa. Mezitím se čtyřmi vítězstvími v italském mistrovství do 50 ccm získal Alberto Leva z Říma (104) první hvězdu pro tým Morbidelli, když se stal italským mistrem do 50 ccm na Morbidelli.

1972

V roce 1972 byl vývoj modelů Morbidelli 50 ccm zastaven, protože se tovární tým Morbidelli zaměřil na vývoj v kategorii 125 ccm. Gilberto Parlotti byl se čtyřmi po sobě jdoucími vítězstvími ve třídě 125 ccm nezastavitelný, ale na vrcholu jeho pokroku zasáhla tým Morbidelli tragédie. V době, kdy Gilberto Parlotti vedl světový šampionát, měl v roce 1972 smrtelnou nehodu na Isle of Man Tourist Trophy. Tým Morbidelli byl jeho ztrátou zdrcen, ale zůstal odhodlaný pokračovat v závodění.

 1973

Logo používané závodním týmem Morbidelli a dalšími závodními týmy.

1975

Paolo Pileri (41) a Pier Paolo Bianchi (51) si zajistili první a druhé místo v mistrovství světa a ovládli statistiky. Z 16 závodů v roce 1975, včetně mistrovství světa, dosáhl tým Morbidelli 15 umístění na stupních vítězů. Tovární tým který vyhrál šampionát, tvořili majitel týmu Giancarlo Morbidelli, Jorg Möller, Giancarlo Cecchini, Giancarlo Bonaventura a Franco Dionigi jako mechanici. Tento tovární tým  Morbidelli obsadil první místo v šampionátu konstruktérů v konkurenci nejlepších světových značek. Paolo Pileri a Pier Paolo Bianchi získali první a druhé místo v mistrovství světa a v opačném pořadí i v italském národním šampionátu.

Koncem roku 1975 spojili Giancarlo Morbidelli, Paolo Benelli a Innocenzo Nardi Dei své síly a založili společnost, která měla sériově vyrábět repliku motocyklu Morbidelli 125, mistrů světa z roku 1975, a prodávat ji soukromým týmům. Toto partnerství mezi Giancarlem Morbidellim a továrním závodním týmem Benelli dostalo název MBA, což je zkratka pro Morbidelli Benelli Armi.

MBA VR 125 se zpočátku vyráběl v závodě Benelli Armi v Urbinu, ale později se přesunul do Sant Angelo in Vado v provincii Pesaro-Urbino. Toto spojení dvou velmi úspěšných továrních závodních týmů přineslo v blízké budoucnosti další slávu.

1976

Pier Paolo Bianchi se stal mistrem světa v kategorii 125 ccm s modelem Morbidelli MBA VR125 a stejně jako v roce 1975 . Pro Morbidelli to znamenalo druhý titul mistra světa. Tým Morbidelli MBA si zajistil umístění na stupních vítězů ve všech devíti závodech Grand Prix, přičemž Pier Paolo Bianchi sedm z nich vyhrál. Podruhé za sebou Morbidelli vyhrála šampionát konstruktérů, Pier Paolo Bianchi se stal mistrem světa a Paolo Pileri si zajistil třetí místo v mistrovství světa. 

Giancarlo Morbidelli mezitím ve svých dílnách pracuje na konstrukci  nových modelů Morbidelli 250cc a 350cc. Giancarlo dokázal vyvinout motor 125 ccm o výkonu 42 koní a u 250 ccm dokázal z motoru vydolovat výkon až 62 koní při téměř 12 000 ot/min. První stroje Morbidelli 250 začaly závodit a tovární jezdci Pileri a Bianchi dosáhli celkem šesti umístění na stupních vítězů a druhé místo ve Velké ceně Belgie. Dne 8. srpna 1976 byl Giancarlo Morbidelli pozván několikanásobným mistrem světa Giacomem Agostinim, aby závodil se strojem Morbidelli 250 a v Misanu dosáhl 2. místa.

 1977

Ve druhém roce existence modelu Morbidelli 250 ccm byl Paolo Pileri jediným jezdcem, který se zúčastnil mistrovství světa. Bohužel kvůli zranění po pádu Pileri nemohl startovat a navrhl, aby Giancarlo Morbidelli pozval Maria Legu. Mario Lega nečekaně podal výborný výkon. Dokázal jedenkrát zvítězit a výborně se umisťoval téměř ve všech závodech. V roce 1977 se stal mistrem světa s motocyklem Morbidelli 250 a získal 3. místo v hodnocení konstruktérů.

Na konci roku 1977 se Giancarlo Morbidelli rozhodl opustit MBA, protože Paolo Benelli chtěl na italský trh uvést malé mopedy MBA o objemu 50 cm3. Giancarlo Morbidelli měl dost povinností při řízení svého podniku na výrobu dřevoobráběcích strojů a závodního týmu Morbidelli a neměl zájem začít podnikat v oblasti motocyklů. Zkratka MBA zůstala, ale místo Morbidelli Benelli Armi nyní znamenala Moto Benelli Armi.

 1978

Na začátku tohoto roku Giancarlo Morbidelli představil své poslední závodní dílo: neuvěřitelný motor Morbidelli 500 ccm se čtyřmi válci uspořádanými v boxu s rotačními ventily a dvojitým klikovým hřídelem. Tento motor dosahoval ohromujícího výkonu 130 koní při 11 500 otáčkách za minutu. První verze motocyklu měla trubkový rám, ale hrubý výkon 500 ccm vyžadoval monokokový hliníkový rám, do kterého byla integrována palivová nádrž a motor visel pod ní.

1979-1982

Příchod jezdce z Pesara jménem Graziano Rossi znamenal novou éru. Právě se stal otcem budoucí legendy jménem Valentino, našel inspiraci a dokázal s motocyklem Morbidelli 250 ccm získat tři vítězství ve Velkých cenách a k tomu další dvě umístění na stupních vítězů, získal celkem 67 bodů a rok '79 zakončil zaslouženým třetím místem v mistroství světa. Giancarlo Morbidelli se plně soustředil na 500 ccm a vytvořil tým s Grazianem Rossim a Giovannim Pelletierem z Říma.

1994

Morbidelli se vrátil ke své vášni a potěšil milovníky jedné stopy novým mistrovským dílem: neuvěřitelným modelem Morbidelli 850 ccm s motorem V8 a designem od Pininfariny. Tento sportovně-cestovní model představil neuvěřitelný motor, který dosahoval výkonu 120 koní při 11 000 ot. Ovšem kvůli jeho příliš vysoké ceně byly vyrobeny pouze čtyři kusy.

 2020

Po založení muzea s více než 400 historickými motocykly a největší sbírkou závodních strojů se Giancarlo Morbidelli zaměřil na vývoj motocyklu s motorem V12. Čas na jeho dokončení nebyl na jeho straně, i když motor byl v závěrečné fázi. Na začátku roku 2020 Giancarlo Morbidelli ve věku 85 let zemřel a zanechal po sobě legendy, příběhy a rekordy hodné hollywoodského filmu.

Společnost MBP Moto S.r.l. byla založena v roce 2021 s kapitálem skupiny Keeway Group a s cílem a vizí pokračovat v legendárním a ikonickém motocyklovém odkazu, který zanechal její zakladatel Giancarlo Morbidelli. Společnost MBP strategicky zvolila za své sídlo Boloňu, kde začala zakládat provoz a zahájila proces akvizice značky.

2022

Na veletrhu EICMA 2022 představila společnost MBP Moto řadu prototypů, které nově definovaly design motocyklu a okamžitě upoutaly pozornost světové motocyklové komunity. Jejich inovativní a nápadné návrhy na této akci etablovaly společnost MBP Moto jako průkopníka, který si vysloužil široké uznání a stanovil nové standardy v oboru. V témže roce byl zahájen prodej prvních motocyklů se znakem MBP, modelů M502N a C1002V.

2023

Na veletrhu EICMA 2023 představila společnost MBP Moto své nové prototypy, elektrický koncept HYPEVISION a modelovou řadu pro rok 2024. Značka postupně rozšiřuje své prodejní zastoupení po celém světě, kdy v České Republice a Slovenské Republice ji zastupuje společnost NEVIMA GROUP s.r.o. stejně jako další značky Keeway Group – Benelli, Keeway, Ezi.

2024

Po převzetí značky skupinou Keeway Group se MBP přejmenovala a představila nový znak Morbidelli, inspirovaný bohatým závodním dědictvím. Černé pozadí symbolizuje sofistikovanost a eleganci, zatímco bílé akcenty zdůrazňují rychlost a přesnost. Nápis „MORBIDELLI“ se obtáčí kolem středového kruhu jako maják odkazu značky .

Vavřínové listy korunující emblém představují odkaz slávy a triumfu, vzdávají hold význačné závodní minulosti značky Morbidelli a zároveň potvrzují závazek k dokonalosti. Zářivá červená barva symbolizuje vášeň, zatímco modrá barva vnáší ducha značky Morbidelli do našich motocyklů, oblečení a showroomů, které pulzují energií závodů.

 

 „BEYOND THE RIDE“

Je to víc než jen slogan - je to srdce značky, kde se řemeslná zručnost snoubí se vzrušením z jízdy. Je to o radosti z jízdy na motocyklu, o poutu mezi jezdcem a silnicí a o odkazu výkonu a italského závodního ducha. Morbidelli není jen o motocyklech; je o zážitcích a dobrodružstvích, které přinášejí. Tento slogan zve jezdce, aby se s každou zatáčkou připojili k příběhu o vášni, svobodě a umění jízdy na motocyklu.


Vítejte a staňte se součástí tohoto příběhu!